Brand stories: verover de wereld met een goed verhaal.
Je kunt nog zo'n goed product hebben. Nog zoveel ambitie. Nog zoveel mensen die elke dag hard werken.
Zonder goed verhaal ben je nergens.
Ja, elk merk heeft een goed verhaal nodig. Omdat een goed verhaal de wereld laat zien wat jij ziet en laat geloven wat jij gelooft. Omdat een goed verhaal de koers uitzet en collega’s, klanten en partners overtuigt om met je mee te doen.
Als freelance copywriter help ik sympathieke mensen en merken aan zo’n verhaal, ook wel ‘brand story’ genoemd. Lees maar 👇
‘‘Ik was al tijden fan van Tim. Zijn eigenheid en toffe LinkedIn-posts spreken mij erg aan. Waar Tim voor staat, zie je ook terug op zijn website. Die staat namelijk vol met hele toffe teksten met een scherp randje waar ik een glimlach van op m'n gezicht krijg. Zijn stijl is echt anders dan de meeste copywriters. Dat past bij ons bedrijf Studio Flabbergasted.
Vandaar dat we hem gevraagd hebben om onze brand story te schrijven. Tim kwam bij ons in de studio langs voor een diepte-interview van ruim een uur. Dat was erg leuk en dwingt je om goed na te denken over je verhaal. We hebben een hoop verteld en het is heel knap hoe Tim daar de essentie uit heeft gehaald. Onze brand story staat vol oneliners die we nog iedere dag gebruiken, zoals: 'design buiten de lijntjes', 'visuele vuurwerkshow' en 'eye candy in elke pixel'. Aanradert!!’’
Aniek Velthuizen - eigenaar Studio Flabbergasted
‘‘Door Tims hulp werden we op een vriendelijke manier gedwongen om tot de essentie te komen. Daardoor is ons verhaal veel krachtiger geworden. En is ook de richting van Vital Zone Instituut veel duidelijker naar boven komen drijven. Samenwerken met Tim is daarbij ook nog eens heel prettig.’’
Annemieke Wiercx, Vital Zone Instituut
Zo maak ik een brand story.
Ik plan een interview met jou en eventueel een paar collega’s die net zo diep in de fundering van je merk zitten als jij. Ik stel vragen, meer vragen en nog meer vragen.
Daarbij stel ik me nieuwsgierig en soms een tikkie brutaal op. Want de échte antwoorden die tot échte verhalen leiden, dat is wat ik nodig heb. Als we klaar zijn heb je genoeg gepraat voor drie weken.
Dat komt precies goed uit, want na die drie weken krijg je de eerste versie van je brand story. Alle scherpe opmerkingen die je dan nog hebt, gebruik ik om je brand story nóg scherper te krijgen. Daarna ben je klaar om de wereld te veroveren. Net als Tiny Todd, bijvoorbeeld 👇
‘‘Tim heeft de juiste woorden gevonden om ons verhaal, missie en vooral ons gevoel op papier weten te krijgen. De samenwerking was TOP. Tim is duidelijk, hoort wat je niet zegt en weet dat zelfs goed te verwoorden. Zijn communicatie is helder, komt zijn afspraken na en schakelt snel.
Zijn kwaliteit? Briljant. Het is hem gelukt om onze boodschap op de juiste manier over te brengen binnen beperkte kaders - hij kreeg een lijst van woorden die we wel en niet mogen gebruiken. Na vier tekstschrijvers verder, is het Tim wél gelukt. We zijn dankbaar dat Tim op ons pad is gekomen en we hopen in de toekomst weer met hem samen te werken. De investering meer dan waard en zó gegund.’’
Kinh-Thi en Elmer Vapor, Tiny Todd
Brand story nodig? Get in touch.
Ik ben benieuwd wie je bent en wat je verhaal is. Even bellen of videobellen?
Mijn stories over brand stories.
Elke planeet, elke maan daar in de buurt, elke ster waar die planeet en maan omheen draaien, elk sterrenstelsel waar ze onderdeel van zijn en elk zwart gapend gat dat zulke dingen langzaam naar zich toetrekt en naarbinnen harkt. Het begon allemaal met één grote, alles uitspuwende oerknal. Precies hetzelfde geldt voor jouw brand story. Het is het begin van alles.
De zomer neemt tropische vormen aan, dus mijn innerlijke paradijsvogelbloed kookt als een vrolijke vulkaan en mijn hart spuwt vuur zoals de brandende bossen op de aangename, maar inmiddels ietwat doorbakken Zuid-Europese aardkorst.
Joehoe. Alles lekker met jou en je zomer? Het is tijd om een misverstand recht te zetten. Eentje van megalomane omvang - de buik van Kim Jong-Un is er niks bij zeg maar. Dit is 'm. Veel mensen denken dat schrijven hetzelfde is als schríjven. HA. Mis. Miss Universe. Mis Poes.
Hallo jij. Waar komen we vandaan? Wat is de zin van het leven? En hoe herken je een goede copywriter? Het zijn dé drie existentiële vragen. Op die eerste vraag heb ik geen antwoord. Die tweede vraag kun je alleen zelf beantwoorden, maar die derde? Kijk, daar kan ik in ieder geval íets over zeggen.
Hai. Retorische vraag om mijn brief mee te beginnen - het is altijd leuk als je het antwoord ergens op weet: Waarom zijn verrassingen zo leuk? Omdat je ze niet ziet aankomen. Het onverwachte geeft ons vreugde. En dat is precies waar microcopy over gaat, ofwel, de kleinste der kleinste teksten.
Het bijzondere van schrijven is dat iedereen denkt dat 'ie het kan, maar dat dat voor bijna niemand waar is. Of, zoals ik vroegah op mijn website schreef: ''Schrijven is als het eten van een Whopper: iedereen kan het, maar bij 99% van de mensen ziet het er smerig uit.''
Ooit weleens iemand horen zeggen: ''Je kunt je telefoon opladen daar bij de wandcontactdoos in mijn keuken''? Nee, natuurlijk niet. Het woord wandcontactdoos komt alleen voor in gebruikshandleidingen die geschreven zijn door sociaal uitgedaagde mensen die vóór 1892 geboren zijn.
En nu is het afgelopen. Nu is het afgelopen met die bullcrap-van-een-regel 'schrijven doe je op taalniveau B1'. Hakmes erin, uit je brein, in de prullenbak. Waarom? Omdat ik het zeg, zoals flauwe ouders zeggen, of om deze reden, lees maar.
Hoe vind jij dat klinken, 'Ha die [NAAM]'? Daar had ik het laatst over met een vriendin. Dat 'Ha die', daar is iets geks mee.
Het Japanse concept Ikigai komt van origine uit de Japanse zienswijze rond fysieke gezondheid. Volgens die traditie wordt je lichamelijke welbevinden sterk beïnvloed door je mentale gezondheid. En in het bijzonder het gevoel dat je een doel hebt in je leven, of het Engelstalige purpose, voor de mensen die nog niet door-en-do
Een tijdje geleden liep ik een volle ruimte binnen en knoopte ik met een aantal mensen een gesprek aan. Je herkent het vast wel: ik voelde in geen-tijd met wie ik een klik had en met wie niet.
Bij het bouwen van je merk is je tone of voice een van de belangrijkste elementen. Want de manier waarop je merk praat, zegt veel over de persoonlijkheid van je merk. Vooral de voice, de stijl die in elke situatie hetzelfde is en daarmee het herkenbare geluid vormt van het merk, is cruciaal. Hoe bepaal je die voice? Wat zit daaronder? Nou, daaronder zit je houding. In dit artikel lees je wat ik bedoel met die houding en hoe je tot zo’n houding komt.
‘’Een goed product verkoopt zichzelf’’, was jarenlang een veelgehoorde volkswijsheid. Vooral eigenwijze ondernemers met te weinig verstand van communicatie lieten zich voorstaan op dat soort hoor-mij-eens-alles-weten ‘kennis’.
Tegenwoordig hoor je vaak het tegenovergestelde. Mensen, vooral mensen die ‘verstand hebben van marketing’ zeggen dan dingen als ‘’Met een goed verhaal kom je overal binnen’’, of ‘’Marketeers kunnen mensen alles wijs maken’’, of nog erger, ‘’Vrije wil? MOEHAHAHA, die bestaat helemaal niet!!’’. Bedenk er zelf wat kaasblokjes en opklapstoeltjes bij en je hebt de perfecte kringverjaardag compleet met irritante oom.
De manier waaróp je iets zegt is bepalender dan wát je zegt. Als je elkaar ziet heb je je gezichtsuitdrukking, je lichaamstaal, je gebaren, je toon en je volume om je boodschap precies de betekenis en kracht mee te geven die je wilt. Als je elkaar spreekt zonder elkaar te zien valt een deel daarvan al weg. Laat staan wanneer je elkaars boodschap alleen maar leest. Hoe leg je dan precies de juiste betekenis en kracht in je boodschap? Welkom in de wereld van tone of voice.
Het zijn gekke tijden. Lange Frans runt een pedofielennetwerk vanuit de kelder van het pizzarestaurant van Arjen Lubach. Gekke tijden. Famke Louise deed daar eerst niet aan mee, maar nu wel, zo verklaarde ze buiten de meenstriem miedia om. Gekke tijden. Intussen hebben Willem en Máxima de Griekse griep mee teruggenomen van vakantie en op een illegaal caféfeest in Den Haag door de zaal geblèrd, waardoor dat virus nu de hele wereld over raast en iedereen behalve de inwoners van Staphorst in quarantaine moet, net zolang totdat het Youtube-account van Lange Frans weer online staat en Bill Gates een vaccin heeft ontwikkeld. Gekke tijden. Hele. Gekke. Tijden.
How do you do? I do London. En terwijl ik dat doe, verzamel ik de meest briljante teksten die ik hier om me heen zie. De vijf sterkste voorbeelden van quite brilliant copy vind je in dit artikel dat ik voor je heb geschreven - mocht je benieuwd zijn met welke toffe tekst IKEA z'n hotdogs hier aanprijst, en mocht je benieuwd zijn hoe je met maar vier woorden storytelling-technieken inzet.
Fraulein covid heeft inmiddels flink huisgehouden. Met inmiddels bijna een miljoen doden op haar naam en velen die nog zullen volgen, hebben vrijwel alle landen drastische maatregelen genomen om uitpuilende IC’s en alle directe en indirecte gevolgen daarvan binnen de perken te houden - voor zover dat kan. Over die directe en indirecte gevolgen gesproken: lockdown of geen lockdown, wel of geen mondkapjes, Zweeds of Spaans beleid: de economie gaat er niet lekker op. Bedrijven vallen bij bosjes om en economen waarschuwen voor een nabije toekomst vol verstrekkende recessie-ellende. Winter is coming. ‘’
Met de deur in huis. Wat maakt een goede titel een goede titel? Ik heb er lang over nagedacht, van alles over gelezen én er wat mee gedaan. Al mijn bevindingen vind je in mijn artikel: 'Zo schrijf je een supersterke titel boven je artikel: tips, inspiratie & wat je niét moet doen'. Nu ik toch binnen ben. 78% van de marketeers op LinkedIn zegt meer te gaan investeren in content. Waarom? Omdat content nu ALLES is en daarom en daarom en corona enzo.
Joejoe. De zon schijnt, de vogels fluiten de longen uit hun veren en ik associeer corona behalve met longziekte ook weer een beetje met bier. Lekker goings dus. Jij ook? Zonder bruggetje meteen door naar waarom je deze Brief van de Maand leest: om meer te leren over brand stories en copy. Voor wijze lessen op dat vlak ben ik teruggegaan in de geschiedenis. Naar 'de Grieken' om precies te zijn en dan in het bijzonder naar meneer Aristoteles, filosoof, populair standbeeld en storyteller avant la lettre. Die meneer Aristoteles legde zo'n 2.400 jaar geleden de basis voor elk goed verhaal. Een briljant stukje daarvan deel ik met je in dit artikel. Briljant, omdat het je op weg helpt de basis te leggen voor je merkverhaal.
Het vertellen van verhalen is een oeroude kunst. En het is niet alleen een kunst, het is misschien wel de meest significante vaardigheid die we als mens hebben ontwikkeld. Ja, dat is een boute stelling, maar als je je realiseert dat het vertellen van verhalen duizenden en duizenden jaren hét medium is geweest om informatie van de ene persoon tot de andere persoon, van de ene generatie op de volgende over te brengen, dan zie je waarom die boute stelling misschien niet eens zo bout is.
Licht uit. Spot aan. Mondkapje af. Leesbril op. Hoi. Coronel Tim hier - ik heb corona gehad, dus als pandemic survivor heb ik mijn aanspreektitel een actueel tintje gegeven. Dat was het, qua corona. Over op de zaken die ertoe doen in het leven. Ik heb het natuurlijk over brand stories. En over copywriting.
Weet jij eigenlijk waaróm je content maakt? Dat kun je maar beter precies weten, want dat waarom is leidend voor alle stappen die daarna komen. Om maar niet in clichés te vervallen en zoiets sufs als start with why op je af te slingeren, zeg ik: kies eerst je doel. Om het je makkelijk te maken, heb ik een keuzemenu met vier keuzes voor je gemaakt.
Hoi. Ik heb inspiratie voor je. Veel inspiratie. Nee, meer inspiratie dan je nu in je hoofd hebt. Misschien wel twee keer zoveel. Om te beginnen heb ik een superhandig stappenplan voor je gemaakt om content te bedenken, waarmee je nooit, nooit, nooit meer lang hoeft na te denken over wat je nu weer op Facebook gaat posten of op je blog gaat plaatsen. Met dat stappenplan heb je altijd inspiratie, zelfs als je nu pas op het idee komt om op corona in te haken en werkelijk alle open én dichte deuren al zijn ingetrapt.
Hey jij. Trek je het nog een beetje? Heb je nog vel aan je handen? Nog genoeg wc-papier in huis? Nog genoeg lont over om je huisgenoten te tolereren? Ik vond de eerste weken bijzonder, inspirerend en 'eigenlijk ergens ook wel even lekker'. Maar het quaranteren komt me nu in anderhalve meters tegelijk m'n strot uit. Mijn wasmand is leeg, mijn boeken staan op kleur in de boekenkast, ik weet alles van Joe Exotic en z'n vriendjes, ik heb mijn spiegelbeeld uit verveling in het gezicht gehoest en heb zelfs, en dat is waarom ik zeker weet dat ik het nu echt wel gehad heb, mijn hortensia's gesnoeid.e nu pas op het idee komt om op corona in te haken en werkelijk alle open én dichte deuren al zijn ingetrapt.
Hi lieve lezer.
Natuurlijk kan ook ik niet om Corona heen.
En toch ga ik het doen.
Alle begrip voor de mensen die snakken naar 24-7 nieuws over Corona en ook voor iedereen wiens hoofd even nergens anders naar staat; comprendo. Zelf ben ik halsoverkop Colombia net op tijd ontvlucht en heb ik hier in mijn tuinhuis bedacht dat ik mijn Brief-van-de-Maand-lezers iets anders wil bieden dan de poeplading aan Corona-dit-Corona-dat die ze de hele dag op hen afgevuurd krijgen.
Hi. En niet: HALLO!!!! Waarom niet? Omdat er geen enkele reden te bedenken is om een nieuwsbrief schreeuwend, met uitroeptekens, te beginnen. Wanneer je wél en wanneer je niet een uitroepteken gebruikt, leg ik je uit in mijn artikel 'SCHREEUW NIET ZO! Over het uitroepteken'.
Rrrrrraaaanggggg pats klap boem het is 2020, een nieuw jaar, een nieuw decennium met een dubbel getal, dus stroop je mouwen dubbel op tot aan je oksels en schiet met dubbele (elektrische) straalmotoren uit je startblokken voor een slimmere contentstrategie en sterkere teksten.
Tenzij je denkt dat een soort Merlijn de Tovenaar op een wolk in een zeven dagen durende, ouderwetse versie van een coding-marathon van zes sprints en één dagje chillen de wereld en alles erop maakte, is de kans groot dat je in de oerknal gelooft, of iets wat erop lijkt.